Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 465)

25 Aralik 2015 CUMA Resmî Gazete Sayi : 29573
TEBLIG
Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan :

 

VERGI USUL KANUNU GENEL TEBLIGI

(SIRA NO: 465)

Giris

MADDE 1 – 15/6/2013 tarihli ve 28678 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 426 Sira Numarali Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi ile kullanilma mecburiyeti getirilen yeni nesil ödeme kaydedici cihazlarin (YN ÖKC), Gelir Idaresi Baskanligi Bilgi Sistemine (GIB BS) kaydi, kullanicilara satisi ve satis sonrasi servis ve benzeri islemlerin elektronik ortamda yürütülmesine dair belirlenen usul ve esaslar bu Tebligin konusunu olusturmaktadir.

Dayanak  

MADDE 2 – 213 sayili Vergi Usul Kanununun 149 uncu maddesinde,

“Kamu idare ve müesseseleri (Kamu hizmeti ifa eden kurum ve kuruluslar dahil) ile gerçek ve tüzelkisiler vergilendirmeye iliskin olaylarla ilgili olarak Maliye ve Gümrük Bakanligi ve vergi dairesince kendilerinden yazi ile istenecek bilgileri belli fasilalarla ve devamli olarak yazi ile vermeye mecburdurlar.”

hükmü yer almaktadir.

Anilan Kanunun Mükerrer 257 nci maddesinin 3 numarali bendinde,

“Tutulmasi ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayit ve belgelerin mikro film, mikro fis veya elektronik bilgi ve kayit araçlariyla yapilmasi veya bu kayit ortamlarinda saklanmasi hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu sekilde tutulacak defter ve kayitlarin kopyalarinin Maliye Bakanliginda veya muhafaza etmekle görevlendirecegi kurumlarda saklanmasi zorunlulugu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarini belirlemeye”,

4 numarali bendinde,

“Bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamli bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, sifre, elektronik imza veya diger güvenlik araçlari konulmak suretiyle internet de dahilolmak üzere her türlü elektronik bilgi iletisim araç ve ortaminda verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki verilmis gerçek veya tüzel kisiler araci kilinarak gönderilmesi hususlarinda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin aktariminda uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya iliskin usul ve esaslari tespit etmeye, bu zorunlulugu beyanname, bildirim veya bilgi çesitleri, mükellef gruplari ve faaliyet konulari itibariyla ayri ayri uygulatmaya, kanuni süresinden sonra kendiliginden veya pismanlik talepli olarak verilen beyannameler üzerine düzenlenen tahakkuk fisi ve/veya ihbarnameleri mükellefe, vergi sorumlusuna veya bunlarin elektronik ortamda beyanname gönderme yetkisi verdigi gerçek veya tüzel kisiye elektronik ortamda teblig etmeye ve buna iliskin usûl ve esaslari belirlemeye”,

yetkili oldugu hükümlerine yer verilmistir.

Ayni maddenin 6 numarali bendinde de Maliye Bakanliginin vergi güvenligini saglamak amaciyla niteliklerini belirleyip onayladigi elektrikli, elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri kullandirmaya ve buna iliskin usul ve esaslari belirlemeye yetkili oldugu belirtilmistir.

Mezkûr hükümlerle Bakanligimiza taninan yetkilere dayanarak, YN ÖKC’lerin GIB BS’ye kaydi, kullanicilara satisi ve satis sonrasi servis ve benzeri islemlerin elektronik ortamda yürütülmesine dair belirlenen usul ve esaslar asagida açiklanmistir.

Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Gelir Idaresi Baskanligi Bilgi Sistemine Kaydi

MADDE 3 – ÖKC firmalari tarafindan, Bakanligimizdan onay alinarak imal veya ithal edilen YN ÖKC’lere iliskin olarak cihazlarin marka, model, firma kodu ve sicil numaralari itibariyle (GIB’in “www.gib.gov.tr” internet sitesinde belirtilen) “YN ÖKC Kayit Listesi” hazirlanacak ve liste, her günün sonunda saat 24’e kadar bir defada toplu olarak elektronik ortamda ÖKC TSM Merkezleri (Gelir Idaresi Baskanliginca yayinlanan “Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlara ait ÖKC TSM Merkezi Teknik Kilavuzu” ile usul ve esaslari belirlenen Merkezler) araciligiyla GIB BS’ye gönderilecektir.

Kayitli Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Satisi

MADDE 4 – a) YN ÖKC’lerin kullanici mükelleflere satisi, ÖKC firmalarinin satis bayileri tarafindan yapilir.

Satis bayileri YN ÖKC satislarini, “YN ÖKC Kayit Listesi”ni esas alarak gerçeklestirecek ve “YN ÖKC Kayit Listesi”nde yer almayan ödeme kaydedici cihazlarin YN ÖKC olarak satisini yapmayacaklardir.

Satis bayilerinin YN ÖKC satislari ile ilgili olarak ÖKC TSM Merkezleri ile kuracaklari iletisim, bu amaçla kurulan sistemler vasitasiyla elektronik ortamda gerçeklestirilecektir.

b) Satis bayileri tarafindan satis islemi gerçeklestirilmeden önce GIB’in internet sitesinden alicinin (müsteri) Vergi Kimlik Numarasi (VKN) girilerek, müsterinin faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü olup olmadigi sorgulanacak ve kâgit çikti alinacaktir.

Sorgulama sonucu faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü oldugu anlasilanlara kimlik veya yetki belgesi tespiti yapildiktan sonra cihaz ruhsatnamesinin ilgili bölümleri doldurulacak ve düzenlenecek fatura ile YN ÖKC satis islemi gerçeklestirilecektir.

Alinan kâgit çikti, üzerine müsterinin ya da yetkili temsilcisinin imzasi alinarak gerektiginde ibraz edilmek üzere satis bayilerinde saklanacak ve YN ÖKC, ruhsatname ve kullanma kilavuzu ile birlikte müsteriye teslim edilecektir.

Islemlerin tamamlanmasini müteakip müsteri, cihazin kullanima açilmasi (aktivasyon islemi) için YN ÖKC yetkili servisine yönlendirilecektir.

c) Satis bayileri, yukarida açiklandigi sekilde satisini yaptiklari YN ÖKC’lere iliskin olarak ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekranina; kendi VKN’lerini, ad-soyad veya unvanlarini, satisa dair tanzim edilen faturanin tarih ve seri/sira numarasi ile alicinin VKN’sini (veya TC kimlik numarasini), ad-soyad veya unvani ile ÖKC’nin kullanilacagi isyeri adresini girmek suretiyle satis islemini sonuçlandiracaklardir.

Satis bayilerinin bu sekilde ÖKC TSM Merkezlerine yaptiklari kayitlar, bu merkezler tarafindan muhafaza edilecektir.

Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Kullanima Açilmasi (Aktivasyonu)

MADDE 5 – Mükelleflere satilan YN ÖKC’lerin aktivasyonu, ÖKC firmalarinin yetkili servisleri tarafindan yapilir.

Yetkili servisler, ÖKC TSM Merkezlerinde bulunan “YN ÖKC Kayit Listesi” ve satis kayitlari üzerinde gerekli kontrolleri yaparak ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekraninda yer alan (GIB’in internet sitesinde belirtilen) “YN ÖKC Aktivasyon Listesi” ne gerekli bilgileri girerek cihazin aktivasyon islemini gerçeklestirir.

ÖKC TSM Merkezlerinde olusan “YN ÖKC Aktivasyon Listesi” kayitlari, her gün saat 24’e kadar, bir defada toplu olarak elektronik ortamda GIB BS’ye gönderilerek kayit altina alinir.

YN ÖKC’ler aktivasyon islemini takiben kullanilmaya baslanabilecektir.

Kullanilmis Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Satisi veya Devri

MADDE 6 – a) Kullanilmis YN ÖKC’ler, YN ÖKC kullanma yükümlülügü olan bir baska mükellefe satilabilir veya devredilebilir.

Kullanilmis YN ÖKC’lerin satis veya devir islemleri ÖKC firmalarinin yetkili servisleri araciligiyla gerçeklestirilir.

b) Kullandiklari YN ÖKC’leri satmak veya devretmek isteyen mükellefler alici ile birlikte yetkili servislere yazili olarak basvuruda bulunurlar.

Yetkili servisler tarafindan, satis/devir islemi gerçeklestirilmeden önce GIB’in internet sitesinden alicinin VKN’si girilerek, faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü olup olmadigi sorgulanir. Bu sorgulama sonucu faal mükellef ve YN ÖKC kullanma yükümlüsü oldugu anlasilanlara cihaz satisi/devri gerçeklestirilir.

c) Sorgulamayi takiben yetkili servisler tarafindan, YN ÖKC’de satis/devir anina kadar cihaza kayit edilmis olan ve saticiya ait bulunan mali verileri ihtiva eden son “Z” raporunun alinip GIB BS’ye iletilmesi saglanir.

Satici tarafindan düzenlenecek faturaya istinaden cihaz, ilgili bölümlerinin yetkili servisçe doldurulacagi ruhsatname ve kullanma kilavuzu ile birlikte aliciya teslim edilir.

Yetkili servis, ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekranina, satisa/devre konu YN ÖKC ile satici ve alici bilgilerini girmek suretiyle cihazin satis/devir islemini gerçeklestirir ve satici aktivasyon kaydini kapatarak cihazi alici adina aktive eder.

ç) Yetkili servisler, kullanilmis cihazlarin satis/devir islemleri sirasinda, YN ÖKC’nin mali hafizasini, hiçbir sekilde degistirme veya çikarma gibi bir isleme tabi tutamazlar.

d) Yetkili servislerce yukarida açiklandigi sekilde gerçeklestirilen kullanilmis YN ÖKC satis/devir ve aktivasyon kayitlari, ÖKC TSM Merkezleri tarafindan gün sonunda saat 24’e kadar bir defada toplu olarak elektronik ortamda GIB BS’ye iletilir.

Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Geçici Olarak Kullanim Disi Birakilmasi (Kapatilmasi)

MADDE 7 – a) Mükellefler isi birakma veya sair nedenlerle sahibi olduklari YN ÖKC’leri, ileride tekrar kullanmak veya satmak gibi amaçlarla kullanima kapatmalari halinde, YN ÖKC’lerin kullanima kapatma islemleri ÖKC firmalarinin yetkili servisleri tarafindan yapilir.

b) Yetkili servisler tarafindan, kullanima kapatma anina kadar YN ÖKC’de kayitli olan mükellef mali bilgilerini ihtiva eden son “Z” raporunun alinip elektronik ortamda GIB BS’ye iletilmesi saglanir. Bunu takiben ÖKC TSM Merkezinde tutulan “YN ÖKC Aktivasyon Listesi” ne kapatma serhi düsülerek cihaz kullanima kapatilir.

c) Kullanima kapatilan cihazin satilmak veya tekrar kullanilmak istenmesi halinde bu Tebligin dördüncü ve besinci maddelerinde belirtilen (alici mükellef sorgusu, aktivasyon ve benzeri) islemler yapilir.

Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Hurdaya Ayrilmasi

MADDE 8 – a) Mükellefler isi birakma, ÖKC kullanim mecburiyeti disinda kalma, yeni bir YN ÖKC alma ve benzeri nedenlerle sahibi olduklari cihazlari hurdaya ayirmalari halinde, YN ÖKC’lerin hurdaya ayrilma islemleri cihazin üreticisi olan ÖKC firmasina ait yetkili servisler tarafindan yapilir.

b) Yetkili servisler tarafindan cihazin hurdaya ayrilacagi zamana kadar YN ÖKC’de kayitli olan mükellef mali bilgilerini ihtiva eden son “Z” raporunun alinip elektronik ortamda GIB BS’ye iletilmesi saglanir. Bunu takiben ÖKC TSM Merkezinde tutulan “YN ÖKC Aktivasyon Listesi” ne hurda serhi düsülerek cihaz hurdaya ayrilir.

c) Hurdaya ayrilan cihazin ruhsatnamesi iptal edilir. Söz konusu cihaz tamir edilerek bir baskasina satilamaz veya bir daha kullanima açilamaz.

ç) YN ÖKC kullanma mecburiyetinin basladigi tarihten itibaren 3100 Sayili Katma Deger Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlari Kullanmalari Mecburiyeti Hakkinda Kanuna tabi eski ÖKC’ler kullanilamaz ve 90 gün içerisinde hurdaya ayrilir.

Hurdaya ayirma islemleri 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 60 Seri No.lu ÖKC Genel Tebliginin dördüncü bölümünde yapilan açiklamalara göre gerçeklestirilir. Ancak, hurdaya ayrilma islemleri sirasinda düzenlenen servis tutanagi, mali hafiza raporu ve ÖKC levhasi,  ilgili vergi dairesine mükellef tarafindan elden verilebilecegi gibi, mükellef veya servis tarafindan posta ile de gönderilebilecektir.

Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlarin Servis Hizmetleri

MADDE 9 – YN ÖKC’lerin bakim, onarim, aktivasyon ve benzeri servis hizmetleri, ÖKC firmalari tarafindan belirlenen ve Bakanligimiza bildirilen yetkili servisler tarafindan yerine getirilir.

ÖKC firmalari, yetkili servis hizmeti verecek olan gerçek veya tüzel kisilerin mükellefiyet bilgileri ile bu amaçla istihdam edilen elemanlarin kimlik ve yetkilendirildikleri il bilgilerini ÖKC TSM Merkezinin ilgili ekraninda yer alan (GIB’in internet sitesinde belirtilen) “YN ÖKC Yetkili Servis Listesi” ne bilgi girisi yaparak GIB BS’ye bildirirler.

GIB BS’ye bildirilen yetkili servis elemanlarina ÖKC firmalari tarafindan bir tanitici yetki belgesi verilir. ÖKC firmalari, YN ÖKC’lerin servis hizmetleri kapsaminda gerçeklestirilmesi gereken islemlerin öngörülen usul ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesinden yetkili servisleri ile birlikte müteselsilen sorumludurlar.

YN ÖKC’lerin bakim onarim süreleri azami 48 saattir. Cihazlarin arizali oldugu dönemlerde yapilan satislar, Vergi Usul Kanununda yer alan diger belgeler (fatura, perakende satis fisi ve benzeri) ile belgelendirilebilecegi gibi isletmelerde bulundurulacak diger YN ÖKC’ler de kullanilabilir.

Bu Tebligin Yürürlük Tarihinden Önce Satisi Yapilan Cihaz Bilgilerinin Kayit Islemleri

MADDE 10 – Bu Tebligin yürürlüge girdigi tarihten önce satisi yapilmis olan YN ÖKC’lere ait “YN ÖKC Kayit Listesi”, kullanici mükelleflere satisi yapilan cihazlara ait kayit bilgileri ile “YN ÖKC Aktivasyon Listesi” bu cihazlari imal ve ithal eden ödeme kaydedici cihaz firmalarinca, 1/3/2016 tarihine kadar bir defada ve toplu olarak ÖKC TSM Merkezlerinin ilgili ekranlarina girisi yapilarak GIB BS’ye gönderilecektir.

Diger Hükümler

MADDE 11 – Bu Teblige göre GIB BS’ye elektronik olarak gönderilecek bilgilerin formati GIB’in internet sitesinde “YN ÖKC Elektronik Kayit Teknik Kilavuzu” nda belirtilecektir.

Cezai Müeyyide

MADDE 12 – Bu Tebligde belirlenen usul ve esaslara aykiri hareket eden ÖKC firmalari, bunlarin servisleri ve YN ÖKC kullanicisi mükellefler hakkinda, islenen fiilin niteligine göre, 213 sayili Vergi Usul Kanununun veya 3100 sayili Katma Deger Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlari Kullanmalari Mecburiyeti Hakkinda Kanunun ilgili ceza hükümleri uygulanir.

Yürürlükten Kaldirilan Hükümler

MADDE 13 – Bu Teblig ile elektronik ortama alinan; 3100 sayili Kanuna tabi mükelleflerin daha önce vergi dairesine gitmek suretiyle gerçeklestirdikleri, ÖKC kullanmakla yükümlü olduklarina dair izin yazisi alma, alinan cihazi vergi dairesine kayit ettirme, ÖKC levhasi alma, kullanilan cihazin bir baskasina devri veya hurdaya ayrilmasi gibi nedenlerle kaydini sildirme, ÖKC satisi yapan kisi veya kuruluslarin satis bilgilerini alicinin (müsterinin) kayitli oldugu vergi dairesine ve ilgili üretici veya ithalatçi kurulusa gönderme, imalatçi, ithalatçi ve satici firmalarin satilan cihazlari Bakanligimiza bildirme islemleri ile 3100 sayili Katma Deger Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlari Kullanmalari Mecburiyeti Hakkinda Kanun ve 213 sayili Vergi Usul Kanunu uyarinca çikarilan Genel Tebligler ile diger ikincil mevzuatin bu Genel Tebligde yer alan düzenlemelere aykiri olan hükümleri uygulamadan kaldirilmistir.

Teblig olunur.